Uniek lesprogramma in het Belasting- & Douane Museum
In maart presenteert Ik in 010 samen met het Belasting- en Douanemuseum Rotterdam het lesprogramma ‘Potje los?’ Een uniek programma, speciaal voor de leerlingen van groep 5 en 6 van Rotterdamse scholen. De leerlingen ontdekken met welke inkomsten en uitgaven zo’n grote stad als Rotterdam te maken heeft en geven vervolgens een advies waaraan het geld het beste uitgegeven kan worden. Kortom, een reuze interessant en uitdagend lesprogramma dat goed aansluit bij de gemeenteraadsverkiezingen, de ‘week van het geld’ en de maand van het cultuuronderwijs.
Nog even en dan mag Rotterdam haar leden voor de gemeenteraad kiezen. Maar wat doet de gemeenteraad eigenlijk? De leden van de gemeenteraad maken de begroting en controleren het financiële jaarverslag van de gemeente. Alleen jammer dat kinderen hun stem niet mogen laten horen… Of toch wel? In het lesprogramma Rotterdam, Potje los? ontdekken leerlingen met welke inkomsten en uitgaven Rotterdam te maken krijgt en welk verhaal belastingen hierbij spelen. Met deze informatie op zak, stellen de leerlingen samen met een museumdocent een raadgeving samen. Wat vinden zíj belangrijk in hun stad?
Het lesprogramma Potje los? bestaat uit een voorbereidende les en na afloop een afsluitende les, waarbij teruggeblikt wordt op het thema en als basis kan dienen voor een interactieve rekenles. Het bezoek aan het Belasting- en Douanemuseum is het hoogtepunt van dit lesprogramma. Tijdens de leerkrachtendag op 8 maart vindt de gezamenlijke aftrap plaats bij het Belasting & Douane Museum en ontvangen de leerkrachten het educatieve materiaal.
Locatie: Belasting- & Douane Museum – Parklaan 14-16 Rotterdam
Geschikt voor: groep 5 en 6 van reguliere Rotterdamse scholen
Duur workshop: 90 minuten
Beschikbaar: tot 27 april 2018
Kosten: Dit programma wordt via Ik in 010, verhaal van de stad kosteloos aangeboden aan het onderwijs
Aanmelden: Neem contact op met educatie@bdmuseum.nl om af te stemmen welke data nog beschikbaar zijn.
Dankzij het collectief van het Belasting- en Douanemuseum en Ik in 010 maken Rotterdamse basisschoolleerlingen niet alleen kennis met de termen rondom de begroting van de gemeente Rotterdam, maar gaan ze er ook actief mee aan de slag!