Ik in 010 'Worden wat je wil'

Kinderboekenweek 2021

Kinderboeken rondom beroepen staan centraal tijdens de Kinderboekenweek 2021, welke loopt van 6 t/m 17 oktober 2021. De Erfgoedpartners van Ik in 010 hebben een mooi programma samengesteld voor Rotterdamse scholen waarin jouw klas aan de slag gaat met het thema ‘Worden wat je wil’. Jouw klas kan hieraan kosteloos deelnemen.

Programma's

Meld je klas direct aan voor één of meerdere programma’s die Museum Rotterdam, Nederlands Fotomuseum, Archeologie Rotterdam (BOOR), Stadsarchief Rotterdam en Wereldmuseum Rotterdam speciaal voor de Kinderboekenweek hebben ontwikkeld. Bij de beschrijving van de programma’s vind je meer informatie over het aanbod en de randvoorwaarden. Voor meer informatie kan je contact opnemen met projectleider Hein van den Bemt via h.vandenbemt@gmail.com.

Vervoer naar de locatie dien je zelf te regelen. Je kan dit eventueel regelen met Buzz010.

 

Boek
Te gekke beroepen die echt bestaan - Natalie Labarre | Gottmer
Duur programma
1,5 uur
Maximaal aantal Leerlingen
30 Leerlingen
Kies programma
Nederlands Fotomuseum · Groep 5 & 6

Fotografeer jouw toekomstige beroep! En ontdek dat er beroepen zijn verdwenen…

In het boek ‘Te gekke beroepen die echt bestaan’ lees je over de raarste beroepen. Maar wist je dat er ook beroepen zijn verdwenen? Met foto’s uit het archief van het Nederlands Fotomuseum gaan we op zoek naar deze beroepen. Wat vertellen deze foto’s ons over de tijd en de mensen die toen leefden? Hoe maakte de fotograaf de foto? Wij gaan ons eigen te gekke beroepenfoto maken. Hoe ziet jouw beroep er uit in de toekomst? Welke houding, kleding of voorwerpen horen daarbij? Dit gaan we vastleggen op de foto!

Doel

  • Andere tijden ontdekken
  • Foto’s leren lezen
  • Creatief denken
  • Je mening onderbouwen

Begeleiding
Per klas één docent en één hulpouder.

Organisatorisch
Eén klas wordt in twee groepen gesplitst (2x 15 leerlingen).

Voorbereiding
Voorbereiden op de les; Het zou leuk zijn als de kinderen al hebben nagedacht over wat ze later willen worden. De kinderen mogen voorwerpen meenemen wat bij hun toekomstige beroep past.

Lees meer
Boek
Onder de golven, het verhaal van Doggerland - Linda Dielemans | Fontaine Uitgevers
Duur programma
1,25 uur
Maximaal aantal Leerlingen
Geen maximum Leerlingen
Kies programma
De eigen school · Groep 7 & 8

Word jij een archeoloog?

In het boek ‘Onder de golven, het verhaal van Doggerland’ schrijft Linda Dielemans over het vak van archeoloog, over verschillende onderzoekstechnieken en over wat je allemaal te weten kunt komen. Tussen deze stukken door, vind je verhalen over de bewoners van Doggerland (waar nu de Noordzee is).  In de les komt een archeoloog op bezoek in de klas om de leerlingen kennis te laten maken met het beroep archeoloog. De leerlingen voeren ook zelf een klein onderzoek uit op een Rotterdamse vondst.

De les bestaat uit drie onderdelen: een korte inleiding (met een PowerPoint presentatie) over het vak van archeologie en het archeologisch onderzoek in Rotterdam. Dan gaan de leerlingen zelf aan de slag..Ze krijgen een voorwerp dat gevonden is bij een opgraving. Het zijn raadselachtige voorwerpen waarvan je misschien niet meteen kunt zeggen wat het voor dingen het zijn. Deze vondsten hebben te maken met beroepen van vroeger. Aan het einde van de les presenteren de leerlingen hun resultaten aan de rest van de klas.

Doel

  • De leerlingen maken kennis met het vak van archeoloog.
  • De leerlingen voeren zelf een klein onderzoek uit.
  • De leerlingen presenteren hun eigen onderzoek.

Begeleiding
Voor de les zijn geen hulpouders nodig.

Organisatorisch
Geen bijzonderheden; bij de opdracht worden de kinderen verdeeld in groepjes van 4.

Voorbereiding
De les is een gastles, gegeven op de school zelf. Er is geen voorbereiding nodig.

Lees meer
Boek
Het geheim van de smid - Ineke Kraijo en Marlies Verhelst | De Inktvis
Duur programma
In de klas: boekje 1 uur, Stadsarchief: bezoek 1 uur
Maximaal aantal Leerlingen
20 Leerlingen
Kies programma
Stadsarchief Rotterdam · Groep 5 & 6

Werk in uitvoering

Welke geheimzinnige en vreemde beroepen hebben we in de Rotterdamse haven gehad? Wat is hun betekenis en waarom zijn ze er nu niet meer? Zoek de straat met dit beroep op in Delfshaven of Hoogvliet en in het Stadsarchief. Maak daar kennis met een heel bijzonder beroep in het restauratieatelier. Bedenk wat jij het liefst wilt worden later, het mag ook een droomberoep zijn!

Doel
Boekje: kennismaken en onderzoek doen naar oude (verdwenen) beroepen die voorkomen in de straatnamen van Rotterdam. Discussie over toekomstig beroep.

Bezoek: kijkje in het depot, op zoek naar oude beroepen. Workshop restauratie.

Begeleiding
Graag met twee begeleiders komen (voor elke groep 1).

Organisatorisch
Boekje in de klas: groepjes leerlingen maken, die zich met 1 beroep bezighouden. Bezoek aan het archief: de groep van 20 wordt in twee groepen verdeeld.

Voorbereiding
Boekje kan eventueel zonder bezoek aan het archief gedaan worden, bij het bezoek aan het archief moet vooraf het boekje in de klas behandeld zijn. In de klas: boekje kan op elk moment aangevraagd worden, wordt digitaal of geprint toegestuurd.

Lees meer
Boek
Op de bouwplaats - Doro Göbel en Peter Knorr | Ploegsma
Duur programma
1,5 uur
Maximaal aantal Leerlingen
25 Leerlingen
Kies programma
Museum Rotterdam · Groep 6 en groep 7 & 8

De Bouwplaats

Na het bombardement van mei 1940 moeten we onze stad weer opbouwen. Samen zien we in het boek Op de bouwplaats welke beroepen hiervoor nodig zijn in de bouw. Maar hoe bouw je eigenlijk een ‘fijne’ stad? Niet met steen en cement, maar met elkaar!

In de Bouwplaats in ons museum gebruik je hiervoor machines als machtssorteerders, tolerantiemeters, spijtbuizen en respectrollen. Spelenderwijs lossen de kinderen conflicten op, onderzoeken de grenzen van vrijheid en ontdekken het verschil tussen democratie en dictatuur. Na afloop krijgen ze een certificaat met hun keuzes en mogelijke gevolgen. Wat ze ook willen worden later, je moet het samen doen!

Doel
Kinderen maken kennis met het verhaal van de Tweede wereldoorlog in Rotterdam. Hoe bouw je daarna weer samen aan een fijne stad?

Begeleiding
Er zijn geen hulpouders nodig.

Organisatorisch
De leerlingen maken in tweetallen de opdrachten.

Voorbereiding
Er is geen voorbereiding nodig.

Lees meer
Boek
Dagboek van een vlogger’ - T. Collins | Ploegsma
Duur programma
1,5 uur
Maximaal aantal Leerlingen
30 Leerlingen
Kies programma
Archeologie Rotterdam en Museum Rotterdam · Groep 7 & 8

Vlogs van toen

Welk kind wil er tegenwoordig nou geen beroemde vlogger worden?! Zo ook Olivia uit het boek Dagboek van een vlogger. Dat lukt haar uiteindelijk door eerlijke vlogs met haar persoonlijke verhaal.

De voorwerpen in ons museum vertellen ook allemaal hun eigen verhaal over de oorlog. De leerlingen krijgen de opdracht om samen een vlog te maken en te presenteren over een verhaal van toen. Ze gebruiken daarvoor een iPad om films en foto’s te maken. In een eenvoudige app verwerken ze vervolgens de beelden en informatie over de voorwerpen tot een vlog over toen. De leerkracht krijgt de gemaakte filmpjes toegestuurd.

Doel
Door het maken van kleine vlogs kennis maken met de verhalen van objecten uit de Tweede Wereldoorlog.

Begeleiding
Er zijn geen hulpouders nodig.

Organisatorisch
De leerlingen maken in tweetallen de vlogs.

Voorbereiding
Er is geen voorbereiding nodig.

Lees meer
Boek
Aan het werk! - Doro Göbel en Peter Knorr | Ploegsma
Duur programma
1,5 uur
Maximaal aantal Leerlingen
35 Leerlingen
Kies programma
Wereldmuseum Rotterdam · Groep 3 t/m 8

VOL - AANMELDEN NIET MEER MOGELIJK - Superstraat

Vandaag heeft Freddy Burendag georganiseerd in Superstraat. Iedereen heeft voor jou iets voorbereid. Bijvoorbeeld Kevin; hij is kunstenaar en werkt met letters. Je kunt ook langs de feestkeuken van Winston. Hij is gek op koken en feestvieren en heeft jouw hulp nodig. Bij Rodney kun je tekenen & dansen en bij Mereym kun je samen een nieuwe stad bouwen. Of help Aga met haar nieuwe winkel. Verkoopt ze echt producten uit de hele wereld?

Doel

  • spelenderwijs meer ontdekken over de verschillende beroepen die de buren hebben
  • spelenderwijs ontdekken hoe de buren zijn verbonden met culturen van over de hele wereld
  • zich verplaatsen in wat een ander denkt en voelt
  • ontwikkelen van een open blik op de wereld
  • leren begrijpen dat de eigen wereld steeds meer verweven raakt met die van andere mensen

Begeleiding
Hulpouders hoeven niet, maar mogen wel. Maximaal 2.

Organisatorisch
We verdelen de kinderen over 3 groepen die elk met een eigen docent de tentoonstelling in gaan.

Lees meer

Top