Ik in 010 'En toen?'

Kinderboekenweek 2020

Ga terug in de tijd met Ik in 010! Speciaal voor de Kinderboekenweek, welke loopt van 30 september t/m 11 oktober 2020, hebben de Erfgoedpartners van Ik in 010 een mooi programma samengesteld voor Rotterdamse scholen waarin jouw klas op zoek gaat naar het antwoord op de vraag ‘En Toen?’. Jouw klas kan hieraan kosteloos deelnemen.

Programma's

Meld je klas direct aan voor één of meerdere programma’s die het Belasting & Douane museum, Chabot Museum, Museum Rotterdam, Museum Rotterdam ’40-’45 NU en het Stadsarchief Rotterdam speciaal voor de Kinderboekenweek hebben ontwikkeld. Bij de beschrijving van de programma’s vind je meer informatie over het aanbod en de randvoorwaarden. Voor meer informatie kan je contact opnemen met projectleider Hein van den Bemt via h.vandenbemt@gmail.com.

Vervoer naar de locatie dien je zelf te regelen. Je kan dit eventueel regelen met Buzz010.

 

Boek
De Gouden lijst - Rindert Kromhout (Illustrator: Gerda Dendooven) | Leopold
Duur programma
1 uur
Maximaal aantal Leerlingen
32 Leerlingen
Kies programma
Chabot Museum Rotterdam · Groep 1 t/m 4

Gisteren

Wat is oud en wat is nieuw? Is gisteren lang geleden? En als je groot bent, heb je dan nog dezelfde vriendjes? Met een stapeltje boeken in de hand ontdekken we indrukwekkende kunstwerken (inclusief topstukken van o.a. Picasso, Munch en Van Dongen uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen). We lezen een gedicht bij een schilderij,  interviewen een beeld en tekenen tussen de kunst. Tijdens het programma wisselen kijken, praten en doen elkaar op verrassende wijze af. De leerlingen beleven vroeger terwijl we ook een blik werpen op de toekomst.

Doel
Leerlingen verlaten het museum vol nieuwe ideeën over zichzelf en de wereld om hen heen.

Begeleiding
1 begeleider per 16 leerlingen.

Organisatorisch
Bij meer dan 16 kinderen splitsen we de groep in 2-en.

Andere data dan op het aanmeldformulier op aanvraag via educatie@chabotmuseum.nl

Lees meer
Boek
Verboden te vliegen - Martine Letterie (Illustraties: Rick de Haas) | Leopold
Duur programma
1,5 uur
Maximaal aantal Leerlingen
30 Leerlingen
Kies programma
Museum Rotterdam ’40-’45 NU · Groep 3 t/m 6

En toen?...was het oorlog

Het geluid van de grote bromvlieg wordt harder en harder en dan ziet Fietje waar het vandaan komt. Vlak boven haar hoofd gaat een vliegtuig voorbij, en nog een en nog een… ‘Ze zegt dat het oorlog is’, antwoordt ons mam. Het boek Verboden te vliegen is voor kinderen een bijzondere introductie op oorlogsthema’s, zoals uitsluiting, vervolging en dood. Zonder dat het te zwaar wordt. In Museum Rotterdam ’40-’45 NU maken de leerlingen door middel van spelletjes en voorwerpen spelenderwijs ook kennis met verhalen uit de Tweede Wereldoorlog. Samen maken we voor in de klas een mobiel met vredesduifjes.

Doel
Eerste kennismaking voor kinderen met het verhaal van de Tweede wereldoorlog.

Begeleiding
Minimaal 2 hulpouders nodig.

Organisatorisch
In het museum wordt er één museumdocent per klas ingezet.  Er wordt wel een actieve houding gevraagd van de begeleiding vanuit school (docent en hulpouders).

De klas wordt opgesplitst in twee groepen. Eén groep gaat eerst samen met de museumdocent de tentoonstelling in, de andere groep gaat onder begeleiding van de eigen docent vredesduifjes knutselen. De groep wisselt na 25 minuten.

Voorbereiding
De docent van groep 5/6 kan vooraf in de klas dit filmpje laten zien.

Lees meer
Boek
Kasteel in zicht - Ida Schuurman (Illustraties: Irene Goede) | Fontaine Uitgevers B.V.
Duur programma
1,5 uur
Maximaal aantal Leerlingen
30 Leerlingen
Kies programma
Stadsarchief Rotterdam · Groep 5 & 6

Maak jouw stamboom en je eigen familiewapen!

In kastelen hebben ridders hun kleurige wapenschild hangen, maar soms ook een mooie stamboom van hun familie. Dat is belangrijk omdat ze zeker willen weten dat het kasteel en hun bezit in de familie blijft. Wil jij weten waar jouw achternaam voorkomt in Nederland of hoe jouw stamboom eruit ziet? Ga aan de slag en maak je eigen familiewapen in een boekje nadat je thuis alles over je familie hebt gevraagd.

Doel
Onderzoek leren doen en verwerken op een creatieve manier.

Organisatorisch
In kleine groepjes zoeken leerlingen naar hun achternaam en maken hun stamboom met de van te voren verzamelde interviews over de namen van ouders en grootouders thuis. Daarna wordt een familiewapen ontworpen. Het stadsarchief kan per kind een boekje met aanwijzingen op school afleveren of de docent gaat naar het downloadbare bestand.

Hulpouders
Handig om een paar hulpouders bij het onderzoek en de verwerking te hebben.

Voorbereiding?
Voorbereiding thuis door een familieinterview te houden. Afsluiting: maak een kleine tentoonstelling van de wapens.

Lees meer
Boek
Iemand in het bijzonder - Arend van Dam (Illustrator: Marijke Klompmaker) | Van Holkema & Warendorf
Duur programma
1 uur
Maximaal aantal Leerlingen
32 Leerlingen
Kies programma
Chabot Museum Rotterdam · Groep 5 t/m 8

En toen?/Wat nu?

Schilder Henk Chabot zag vanuit zijn dijkhuisje aan de rand van Rotterdam de bommen vallen. Diep onder de indruk schilderde hij daarna het meesterwerk: ‘Brand van Rotterdam’. Dit indrukwekkende werk is tijdens de kinderboekenweek te zien in het museum - gelukkig samen met het werk ‘Zomer (Vrede)’ dat Chabot 5 jaar later kon schilderen. Tijdens het museumbezoek beleven de leerlingen toen én nu. We hebben het over de Tweede Wereldoorlog, over vroeger, maar ook over toekomstdromen. Ondersteund door een aantal mooie verhalen en gedichten zoeken leerlingen de grenzen op van hun verbeeldingskracht tussen de prachtige kunstwerken (inclusief topstukken van o.a. Picasso, Munch en Van Dongen uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen). Tijdens het programma wisselen kijken, praten en doen elkaar op verrassende wijze af.

Doel
Leerlingen verlaten het museum vol nieuwe ideeën over zichzelf en de wereld om hen heen.

Begeleiding
1 begeleider per 16 leerlingen.

Organisatorisch
Bij meer dan 16 kinderen splitsen we de groep in 2-en.

Andere data dan op het aanmeldformulier op aanvraag via educatie@chabotmuseum.nl

Lees meer
Boek
De zee kwam door de brievenbus - Selma Noort (Illustraties: Martijn van der Linden) | Leopold
Duur programma
Gastles op school 1 uur, les in het museum 1,5 uur
Maximaal aantal Leerlingen
32 Leerlingen
Kies programma
Archeologie Rotterdam en Museum Rotterdam · Groep 5 t/m 8

750 jaar Rotte | dam

Hadden de Rotterdammers van honderden jaren geleden ook al natte voeten zodra het hard regende? In de nieuwe tentoonstelling ‘750 jaar Rotte | dam’ gaan we samen terug naar het ontstaan van onze stad. Want het begon allemaal met de aanleg van een dam in de Rotte. Hoe weten we eigenlijk dat deze dam 750 jaar oud is? We starten op school met een les van een echte archeoloog! Tijdens de museumles in Museum Rotterdam gaan we verder op onderzoek uit. Niet alleen in het verleden, maar ook in het heden. En hoe houden we in 2050 nog droge voeten?

Doel

  • historisch besef stimuleren over het ontstaan van Rotterdam
  • kennis verleden en heden inzetten voor de toekomst van de stad
  • kennis en vaardigheden opdoen op het gebied van onderzoek
  • inzicht in watermanagement, de bedreigingen van het water op Rotterdam
  • ervaring opdoen met 21e eeuwse vaardigheden, o.a. samenwerking, creatief denken, zelfregulering en probleemoplossend vermogen

Begeleiding
Hulpouders niet nodig, wel welkom.

Organisatorisch
De gastles vindt plaats voor het museumbezoek. Voor deze gastles wordt contact opgenomen met de school om deze in te plannen. Voor het museumbezoek zetten we vanaf 17 leerlingen een tweede museumdocent in.

Voorbereiding
Gastles door Archeologie Rotterdam in de klas.
Bekijken van filmpje ‘Dam en Sluizen in de Rotte’ in de klas.

Meer lezen over dit programma? Klik hier

Lees meer
Boek
Het pungelhuis - Annet Huizing | Lemniscaat
Duur programma
1,5 uur
Maximaal aantal Leerlingen
30 Leerlingen
Kies programma
Belasting & Douane Museum · Groep 7 & 8

Betrapt!

Onze Kinderboekenweek® 2020 tip: Bezoek samen met je klas het Belasting & Douane Museum en duik in de geschiedenis van de botersmokkel aan de grens met België ten tijde van de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Toen smokkelaars op allerlei manieren douaniers probeerden te misleiden. Maar waarom boter? En was het toen écht gevaarlijk om boter te smokkelen? En hoe zit het tegenwoordig met smokkelen in ons land? Wij laten jouw leerlingen de antwoorden zelf ontdekken in het museum met de les Betrapt! Verken deze spannende periode al lezend in de klas met Het pungelhuis van Annet Huizing.

Doel
Kerndoelen (bouwstenen) gericht op Burgerschap en Mens en Maatschappij.

Begeleiding
Maximaal 1 docent en 1 hulpouder.

Organisatorisch
Graag vooraf de klas verdelen in  6 subgroepen van 5 leerlingen.

Voorbereiding
Als lessuggestie adviseren wij het boek Het pungelhuis samen met de klas te lezen.

Uitgebreide informatie
Lees in dit document meer over het programma Betrapt!

Lees meer
Boek
Buiten is het oorlog - Janny van der Molen (Illustraties: Martijn van der Linden) | Ploegsma
Duur programma
1,5 uur
Maximaal aantal Leerlingen
30 Leerlingen
Kies programma
Stadsarchief Rotterdam · Groep 7 & 8

Een koffer vol Rotterdamse oorlogsverhalen

Iedereen kent het afschuwelijke verhaal van Anne Frank. Minder mensen weten dat er ook in Rotterdam dagboeken geschreven zijn of brieven van jongens, die tegen hun wil werden meegenomen. Persoonlijke verhalen over onderduik, honger, verzet of dwangarbeid en het verlies van je huis door een bombardement. Duik in de oorlogsverhalen van het Stadsarchief en voel mee met de kinderen uit de oorlog.

Locatie
De workshop vindt plaats in de klas.

Doel
Het onderzoek moet leiden tot inzicht in de verschillende perspectieven van oorlogskinderen.

Begeleiding
Geen begeleiding nodig.

Organisatorisch
Het Stadsarchief levert een koffer met verhalen uit het archief van kinderen in de oorlog. In groepjes bestuderen leerlingen een verhaal en presenteren dat aan elkaar. De docent krijgt een vragenlijst en extra informatie om de presentatie over elk oorlogsverhaal te begeleiden. 

Voorbereiding
Graag het boek lezen.

Lees meer

Top